Je brein beslist in seconden: Interessant artikel?

Weet jij hoe lang het duurt voordat je besluit om een tekst helemaal gaat lezen? Een paar seconden. Het kost je brein letterlijk maar een paar seconden om te beslissen of een artikel interessant voor je is. 

Je scant om te bepalen of je moeite gaat doen om verder te lezen. Je doet het waarschijnlijk ongemerkt, maar je brein is er heel bedreven in. Waar let je dan eigenlijk op? 

Artikelen die goed scoren, hebben een pakkende titel en samenvattende tussenkoppen. Ze vertellen je pijlsnel waar het artikel over gaat. De pagina moet er ook aantrekkelijk uitzien. Met genoeg witruimte tussen de regels om makkelijker te lezen en afbeeldingen die passen bij het onderwerp.

Als het gelukt is om je aandacht te trekken, lees je de inleiding van het artikel. Vervolgens komt het tweede keuzemoment: ‘Ga ik verder lezen?’ Want, als de inleiding van het artikel aansluit bij het beeld dat je kreeg van de titel en tussenkoppen dan heb ik nog geen garantie dat jij doorleest. Als schrijver zal ik verdere moeite moeten doen om jou te beïnvloeden toch verder te lezen. Hoe moet dat?

In dit blogartikel ontdek je hoe je de inleiding opzet, zodat je de lezer in je artikel trekt en geef ik je 9 tips en wat voorbeelden om met je die tekst te prikkelen.

Wat zet je in de eerste alinea’s?

In de eerste alinea’s geef je informatie waar het artikel over gaat. Ik noem bewust alineas in meervoud, omdat je met online teksten veel witruimte gebruikt. Een alinea bestaat online maar uit een paar zinnen. De boodschap voor de eerste alinea past misschien niet in die paar zinnen. Daarom gebruik je meerdere stukjes tekst die samen het inleidende geheel vormen.

Je lezer wil weten wat hij of zij kan ontdekken of leren, waarom het onderwerp zal raken of hoe diep je gaat met je uitleg. Eigenlijk wil de lezer dat je antwoord geeft op de vraag: ‘What’s in it for me?’ Natuurlijk beantwoord je niet direct de hamvraag van je artikel en geef je de slotgedachte of conclusie nog niet weg. Toch is het belangrijk een tipje van de sluier op te lichten.

9 tips voor een prikkelende inleiding

Hieronder volgen tips hoe je de inleidende tekst zo kunt opstellen dat je iemand nieuwsgierig maakt naar jouw onderwerp. Bij sommige tips staat ook een voorbeeld.

1. Kort en bondig
Houd na de titel de inleiding zo kort mogelijk. Is het duidelijk waar het artikel over gaat en heb je de lezer geprikkeld om verder te lezen, dan is dat voldoende. Je volgende alinea of het tweede gedeelte van je tekst begin je weer met een goede tussenkop.

2. Prikkelende woorden
Gebruik prikkelende worden als ‘ontdekken’, ‘leren’, ‘nieuwsgierig’, ’verrassend’, ‘gratis’, ‘nieuw’, ‘succesvol’ en ‘geheim’. Deze woorden doen iets met je brein. Zelf probeer ik zo veel mogelijk negatieve woorden te vermijden.

Ik gebruik liever positieve woorden, omdat ze een connectie maken met het merk of het bedrijf waar ik voor schrijf. Zo zijn er nog wel 100 uitdagende woorden te noemen. Als je het leuk vindt om ze te ontdekken, download dan mijn gratis positieve woordenlijst. Een handig bewaardocument met alleen maar positieve woorden om je te inspireren.

3. Geef nog niet te veel informatie weg

Geef niet de conclusie of het antwoord op de vraag weg in de inleiding, maar maak juist nieuwsgierig. Als je bij deze zin bent, heeft mijn inleiding je genoeg reden gegeven om door te lezen. Waarschijnlijk heb ik je getriggerd door je uit te leggen waarom de eerste alinea’s zo belangrijk zijn. Dat je de lezer moet boeien om verder te lezen en dat ik je uit ga leggen hoe je dat doet. Ik laat je weten dat er tips aankomen, waar je iets van zou kunnen leren. Dat geeft antwoord op de vraag: ‘What’s in it for me?’, maar ik vertel je nog niet hoe.

4. Anders dan anders
Omdat er de hele dag door veel informatie op je afkomt, moet je brein wel relevante van oninteressante informatie scheiden. Daarom kies je er het beste voor iets anders te vertellen dan je collega of concurrent. Je valt op door op een andere manier te schrijven dan de rest doet.

Laatst ontmoette ik een leuke vrouw die aan het hoofd staat van een onderneming in financiële dienstverlening. We hadden het over onderwerpen voor haar blogs over winstadvies. Ze vertelde dat het best lastig is om boeiend te schrijven over een onderwerp dat nou niet direct in de categorie ‘leuk’ valt voor velen. Artikelen met titels als ‘7 tips voor een slimme boekhouding’ gebruikt ze zeker niet.

Ze weet dat ze vooral moet focussen op de voordelen van een slimme boekhouding en winst. Samen kwamen we tot een titel voor een artikel over een workshop die ze geeft: ‘Leer in workshop X hoe je zo veel mogelijk belasting betaalt!’ In de inleiding verklaart ze dat als je veel belasting betaalt, je ook veel geld verdient. Haar visie hierop legt ze in het verdere artikel uit.

5. Stel vragen
Stel bij de inleiding vragen die je verderop in de tekst beantwoordt. Zeker als je een onderwerp aansnijdt waarbij je een herkenbare situatie kunt voorleggen. De vragen die jij oproept wil de lezer natuurlijk wel beantwoord zien.

Ik begon dit artikel ook met een vraag. De vraag beantwoord ik direct, omdat het meteen een situatie schetst. Na de eerste zin weet gelijk je waar het artikel over gaat. Daarna stelde ik de vraag die je brein weer prikkelt. Als je ook het antwoord op die volgende vraag wilt weten, lees je verder.

6. Start met wie of wat
Start niet met waar of wanneer, maar liever met wat, wie of waarom. Om in een inleiding uit te leggen waar of wanneer zich iets gaat afspelen of heeft afgespeeld, kost veel woorden om tot de kern te komen. De kern in een inleiding gaat meestal over wat of wie. Wat kan ik ontdekken of leren? Voor wie is deze tekst eigenlijk bedoeld? En waarom is het belangrijk dat ik doorlees?

Vergelijk deze inleidingen maar eens:

Op 25 januari houdt ‘Energie te Over’, een stichting voor het bevorderen van energiebesparende maatregelen, in het gemeentehuis een bijeenkomst voor huiseigenaren. Tijdens de bijeenkomst kunt u kennismaken met enkele bedrijven die u kunnen helpen bij het energiezuiniger maken van uw huis.

Of:

Wilt u weten hoe u uw huis energiezuiniger kunt maken? We nodigen u uit voor een bijeenkomst waar we u onder andere bijpraten over hoe u kunt besparen op uw energiekosten. Op 25 januari maakt u in het gemeentehuis kennis met….

In één zin is duidelijk voor wie deze boodschap belangrijk is, waar het over gaat en de vraag prikkelt. Als je al van plan was om je huis energiezuiniger te maken, dan wil je natuurlijk weten hoe dat moet. Dus lees je verder.

7. Begin met een anekdote, feiten of cijfers
Begin je inleiding met een anekdote. Vertel hoe je iets beleefd hebt en je lezer zit direct in het verhaal. Stel nou dat je bij de uitblinkerslunch bent geweest op het paleis. Begin dan je inleiding niet met datum en tijd (wanneer), maar hoe je het beleefde. Dat zet de toon.

‘Ik had een nachtmerrie gehad. In mijn droom was het nieuwe blauwe pak dat ik aantrok ineens te klein. Gekrompen in de was. Over een uur werd ik bij de Koning verwacht voor de lunch. Met een schok werd ik wakker en rende naar de badkamer. Daar zag ik dat het pak gelukkig gewoon nog keurig aan de hanger klaarhing.’

Zelf gebruik ik regelmatig feiten of cijfers in mijn inleiding. Ik schrijf bijvoorbeeld voor een beveiligingsbedrijf die wereldwijd klanten beschermt. Blogartikelen gaan over diensten en over locaties (SEO).

Om de artikelen uniek te houden kan ik niet voor elk land hetzelfde schrijven. Daarom zoek ik altijd naar informatie die voor het betreffende land van toepassing is. In dit artikel over bodyguards in Kaapstad link ik naar een jaarrapport met de statistieken over de veiligheid in Zuid-Afrika.

8. Pitch je artikel aan een vriend
Nog steeds moeite met je inleiding op papier zetten? Pitch je idee eens bij een vriend of collega. Wedden dat de kern van je verhaal naar boven komt? Jouw mondelinge uitleg is een uitstekende basis voor een goede inleiding.

9. De slotzin (van je inleiding)
Tot slot noem ik de belangrijke zin die ik bijna altijd toepas in zakelijke teksten. Wat wil jij dat de lezer moet weten over wat hij of zij verder kan verwachten van je artikel? Omschrijf het gewoon kort. Scrol maar even terug naar boven. Heb ik aan je verwachting voldaan?

Misschien is dit artikel ook interessant voor je vriendin, collega of broer die blogt. Deel het gerust.

Heb je vragen? Neem dan even contact met me op. Veel succes met het schrijven van je volgende blog!