Teksten die klanten aantrekken

 

Hier schrijf ik over onderwerpen die me opvallen. 
Altijd met een knipoog naar communicatie.

My blogs in English


Blogs over communicatie


Terug naar overzicht

04-11-2016

Wat mag een tekstschrijver kosten?

Sinds de invoering van de Euro en de groei in vergelijkingssites op internet kun je precies zien wat bijvoorbeeld een nieuwe laptop moet kosten. Of wat deze zou kosten als je hem in Duitsland zou bestellen. Een product bestellen lijkt simpel, maar toch zijn er variabelen als verzendkosten, garantie, retourmogelijkheden etc. waar je op moet letten.

Soms werk het ook zo voor diensten, zoals bij het vergelijken van vliegtickets of huren van een auto op je vakantie-adres. Mijn ervaring leert dat het de moeite loont ook eens naar aanbieders buiten Nederlands te kijken. Maar vaak komt het bij diensten neer op maatwerk. Zo ook met tekstschrijven. In mijn vorige blog schreef ik over de voordelen die je investering in een tekstschrijver biedt. Tarieven die bij een investering horen zijn haast niet in een staffel uit te drukken. En dat heeft te maken met het volgende.

Vast tarief per woord

Een voorbeeld. Stel je bent met een nieuwe website bezig en je wil op diverse pagina’s teksten met totaal 1.000 woorden. Er zijn tekstschrijvers die een tarief per woord hanteren. Bijvoorbeeld 7,5 Eurocent per woord. Dat rekent makkelijk: deze opdracht kost je dan Euro 75,-. Maar welke afspraken heb je met de tekstschrijver gemaakt? Wat levert hij precies voor dat bedrag? Weet de schrijver wie de doelgroep is? Welk doel de tekst dient? Zitten je zoekwoorden in de tekst verwerkt? Is er een zoekwoordanalyse gedaan? Wordt er een metatekst aangeleverd? En heb je de mogelijkheid tot een correctieronde? Veel vragen. Eigenlijk veel zaken die vooraf je goed moet doornemen.

Wat verwacht je van een vast tarief? Belangrijker: wat krijg je voor een vast tarief?

Je kunt je voorstellen dat een schrijver die je niet goed kent, zich eerst moet verdiepen in jouw bedrijf en soms zelfs in jouw klanten. Zit je in een niche met veel jargon, dan moet de schrijver zich dit eigen maken. Zit je in de techniek en moet je een bepaalde machine omschrijven, dan moet je wel weten hoe die werkt. Niet alleen schrijven kost tijd, maar research ook; soms zelfs meer dan het schrijven zelf.

Daarnaast zijn er aspecten die invloed hebben op de prijs zoals de taal (ik bedoel hier vertaling), het werk om relevante en concurrerende zoekwoorden te vinden en de deadline. Spoedopdrachten zijn duurder dan opdrachten die je ruim van te voren inplant. Als laatste noem ik de langetermijnrelatie. Met klanten met wie je als schrijver een duurzame relatie opbouwt en van wie je regelmatig opdrachten kun je sneller schakelen. In feite kost schrijven voor hen minder tijd, dus zullen ook de kosten per tekst lager uitvallen of ligt de effectiviteit per uur hoger.

Uurtarief tekstschrijven

Even terug naar het voorbeeld. Wat mag je voor Euro 75, verwachten? Zelfs als alle informatie voorhanden is, research en zoekwoordanalyse zijn voorbereid, de schrijver is bekend met de opdrachtgever en de deadline is over een week, dan levert ruim 2 uren schrijven en een correctieronde met nog een klein half uur werk een uurtarief van Euro 30,- op. Ik ga hier niet zeuren over de zzp’er die daar een gedeelte van moet afdragen aan de belasting en zijn verzekeringen van moet betalen want dat hoort nu eenmaal bij de gemaakte keuze. Maar dat is extreem laag voor een hoogwaardige kwalitatieve online SEO-tekst afgestemd op de doelgroep.

Over smaak valt niet te twisten. Dat geldt ook voor teksten. Daarom schrijf ik liever goede teksten met inhoud. Ik ben geen voorstander van flabberdewapski-teksten die bezoekers moeten lokken naar je website. Google trouwens ook niet! Het gaat er juist om wat de bezoekers vervolgens doen als gevolg van die tekst. Een doeltreffende tekst moet bij je passen en het moet je wat opleveren. Vandaar dat ik altijd van die lastige vragen stel. Sorry, mensen het is voor een goed doel. Jullie doel.

Heb je vragen of opmerkingen over mijn blogs? Laat van je horen!



Terug naar overzicht